President Masaryk
Říční hlídková loď z roku 1930
1:25 (délka 200 cm, šířka 26 cm)
Použité materiály:
Trup, paluby a nástavby z forexových desek
pohon:
2 motory Mabushi 6V
10 metalhybridových článků
Model je rádiem řízený, má otočné dělové věže, osvětlení a zvukové efekty jako siréna a střelba z děl a kulometů.
Stručná historie lodi
V dějinách Československého státu největší vojenská loď, President Masaryk, byl spuštěn na vodu řeky Dunaj v říjnu 1930. Stavbu provedly Škodovy závody a.s. v pronajaté loděnici v Komárně od roku 1929. Pancéřové plechy a jiný hutní materiál dodala huť Poldi z Kladna, parní turbíny, strojní zařízení a výzbroj zhotovila Škoda Plzeň a parní kotle Škoda v Hradci Králové. Domovský přístav měla loď v Bratislavě. V září 1931 začaly zkušební plavby a až do 15. března 1939, kdy byla vyhlášena samostatná Slovenská republika, prováděla loď hlídkovou činnost na vodní hranici mezi Slovenskem a Maďarskem. Poté byla předána Německu. Během 2. světové války byla přejmenována na Bechelaren. Po válce, roku 1947, se vrátila do Bratislavy a od roku 1951 fungovala jako pomocné plavidlo ženijní roty Čs. armády. V roce 1956 loď v komárenské loděnici odstrojili a samotný trup pak fungoval jako pomocný ponton až do 1978, kdy byl sešrotován.
Technické údaje
délka trupu - 47,5 m (s čnělkou 49 m)
šířka trupu - 6 m
boční výška trupu - 2,25 m
ponor - 1,10 m
výtlak - 230 t
pohon: 2 parní turbíny o výkonu 1150 k, 1000 ot/min
2 šrouby
výzbroj: 2 dvojité kanóny ráže 66mm, dostřel 12 500 m
2 dvojité těžké kulomety ráže 7,92 mm
10 závěrných vodních min
posádka: velitel, 2 důstojníci, 3 rotmistři a 32 – 40 mužů